وقعت وزارة التربية والتعليم وبنك مسقط على اتفاقية شراكة لتنفيذ برنامج تدريبي ضمن “أكاديمية ماليات” من بنك مسقط، وقد قام بتوقيع الاتفاقية سعادة ماجد بن سعيد البحري، وكيل وزارة التربية والتعليم للشؤون الإداريّة والماليّة، وشيخة بنت يوسف الفارسية، رئيس العمليّات ببنك مسقط، وبحضور عدد من المسؤولين من الجانبين، ويأتي توقيع هذه الاتفاقية بهدف تعزيز مبادئ الثقافة المالية ورفع الوعي بهذا المجال بين فئة طلبة وطالبات المدارس من مختلف المحافظات وغرس مفهوم الادخار وتعريفهم ببعض المصطلحات والمفاهيم المالية وغيرها من المجالات التي تساهم في تنظيم أمورهم المالية في المستقبل وإعداهم الإعداد الجيد منذ وقت مبكر، علماً بأن البرنامج التدريبي يهدف إلى تدريب حوالي 10 آلاف طالب وطالبة من مختلف المدارس بمحافظات السلطنة بمشاركة أكثر من 60 أخصائياً مهنياً.
هذا وتعد الثقافة المالية من المجالات المهمة في حياة أفراد المجتمع فهي تساهم في امتلاك الفرد للمهارات والمعرفة والثقة من أجل اتخاذ القرارات المالية الصحيحة في جميع مجالات الحياة. كما تعتبر الثقافة المالية مهمة جداً خاصة في ظل التغيرات الاقتصادية في الوقت الحالي، لما يترتّب عليها من انعكاس على الاستقرار المالي للأفراد والأسر، فهي عنصر مهم لبناء أساس قوي للنمو الاقتصادي في المستقبل ليس ذلك للمواطنين فقط بل لجميع المقيمين. ومن الضروري أن يمتلك الفرد الثقافة والمعرفة حول الشؤون الماليّة وذلك ليتسنّى لهم وضع خطط مالية مستقبلية مضمونة، وفهم المصطلحات المالية الأساسية كالميزانيات، والفوائد والتأمينات والقروض، ولمواجهة متغيرات الحياة غير المتوقعة بثقة كالأزمات الاقتصادية أو فقدان وظيفة.
وبهذه المناسبة، أعرب سعادة ماجد بن سعيد البحري، وكيل وزارة التربية والتعليم للشؤون الإداريّة والماليّة – رئيس اللجنة الرئيسية لمشروع خزنة عن سعادته بهذه الشراكة مع بنك مسقط الذي يعد من المؤسسات الفاعلة في إطلاق المبادرات والبرامج التي تخدم مختلف فئات المجتمع ومن بينهم فئة “طلبة المدارس” كمبادرة من مبادرات مشروع خزنة المعنيّ بغرس مفاهيم الثقافة المالية لدى طلبة المدارس موضحاً بأن تعزيز الوعي بالثقافة المالية من الأمور الهامة التي يجب التركيز عليها وخاصة بين هذه الفئة المهمة كونها تعد أحد متطلبات التنمية المستدامة، ومهارة من مهارات القرن الحادي والعشرين، مؤكداً على حرص الوزارة على تعزيز التعاون والشراكة مع مختلف المؤسسات وخاصة القطاع المصرفي في تنفيذ مثل هذا النوع من البرامج والمبادرات التي تساهم في تعزيز هذا المجال في نفوس أبنائنا الطلبة متمنياً البحري كل التوفيق والنجاح للقائمين على تنفيذ هذا البرنامج التدريبي وأن يحقق الأهداف المرجوة ومن أهمها تمكين الفئة المستهدفة من إعداد خطط مالية منظمة تساهم في تنظيم حياتهم المستقبلية بشكل أفضل.
ومن جانبها، أعربت شيخة بنت يوسف الفارسية، رئيس العمليّات ببنك مسقط، عن سعادتها واعتزازها بالشراكة الناجحة والمتميّزة التي تجمع البنك مع وزارة التربية والتعليم من أجل خدمة مختلف شرائح المجتمع مقدمة الشكر والتقدير للمسؤولين في الوزارة على اهتمامهم ودعمهم لتنفيذ هذا البرنامج التدريبي في عدد من المدارس بمختلف محافظات السلطنة وبمشاركة مجموعة كبيرة من الطلبة والطالبات مشيرةً إلى أن بنك مسقط يولي مجال الاستدامة والمسؤولية المجتمعية اهتمامًا كبيرًا ويحرص على تعزيز ثقافة الوعي المالي ونتائجه الإيجابيّة لمختلف فئات المجتمع وذلك من خلال إطلاق برامج ومبادرات مستدامة تهدف إلى نشر الثقافة المالية وتوعية المجتمع بأهميّة إدارة الشؤون المالية بما يمكّنهم من إعداد خطط ماليّة مستقبلية بنّاءة تتيح لهم فرصة العيش الهنيء.
وأوضحت شيخة الفارسية بأن أكاديمية “ماليات” تأتي ضمن مبادرات البنك لتعزيز ونشر الثقافة المالية وتوعية فئات المجتمع على تعزيز فهمهم بخصوص إدارة الشؤون المالية وذلك بهدف مساعدة الأفراد وخاصة الشباب على إعداد أنفسهم للحياة وتوفير إدارة أفضل لخططهم المالية المستقبلية، حيث نهدف من تنظيم هذه البرامج التدريبية إلى منح المشاركين المهارات الأساسية في الإدارة المالية واتخاذ قرارات حكيمة تتعلق بها وخاصة للمشاركين من الشباب والطلاب لإعدادهم ليكونوا أفرادًا مستقلّين ماديا، مقدّمةً الفارسيّة الشكر والتقدير لكافة المؤسّسات على تعاونها ومشاركتها في إنجاح المبادرات والفعاليات التي ينظمها البنك بين الفترة والأخرى.
وفي إطار الإعداد والتحضير لتنفيذ هذا البرنامج، قام بنك مسقط وبالتعاون مع وزارة التربية والتعليم خلال الفترة الماضية وضمن هذه الشراكة بتنظيم برنامج تدريبيّ شارك فيه عدد من الإخصائيين المهنين الذين يمثلون مختلف المحافظات التعليمية بالسلطنة وعدد من الموظفين بدائرة ريادة الأعمال بالوزارة حيث تم تقديم ورش متخصصة للمشاركين لتمكينهم من نقل المعلومات للطلبةوتعريفهم بمحتوى برنامج أكاديمية ماليات والذي يتضمن خمسة فصول، تناول الأول منها موضوع “اتّخاذ القرارات السليمة” ويهدف إلى تعريف الطلاب بمفهوم المال وأهمية اتخاذ قرارات مالية سليمة من أجل النجاح في تحقيق الحياة التي يحلمون بها، وتناول الفصل الثاني موضوع “تعلُّم كسب المال” ويهدف إلى حثّ الطلاب على البحث عن الطرق الصحيحة لكسب المال في المستقبل، بينما يركّز الفصل الثالث على موضوع “الإنفاق والادخار” ويهدف إلى التشديد على أهمية اتخاذ قرارات إنفاق حكيمة حيث يتعرف الطلاب على الأهداف الفعالة ومفهوم الميزانية ودورهما الأساسي في المساعدة على إدخار المال. ويسلّط الفصل الرابع الضوء على موضوع “تنمية أموالك” ويهدف إلى تعريف الطلاب بتأثير اتخاذ قرارات استثمارية فعالة على تنمية أموالهم مع مرور الوقت، في حين يركّز الفصل الخامس على موضوع “العطاء” ويهدف إلى إقناع الطلاب بأن العطاء يورث في نفس صاحبه شعوراً بالرضا والقوة.
ويستهدف البرنامج الطلبة في عمر 13 عاما وأعلى ويركّز على دمج المعلومة مع الأنشطة التفاعلية لتسهيل إيصال الفكرة إلى هؤلاء الطلبة والطالبات. ويقسَّم دليل الطالب إلى عدة فصول تفاعلية يشرح كل منها مفهومًا ماليًا أساسيًا بدايةً من طرق كسب المال وكيفية إنفاقه بحكمة وحتى تنمية هذه الأموال بطرق فعالة مع التشديد على أهمية العطاء وتقديم المساعدة للمحتاجين. هذا ويمكن للطالب استخدام الدليل في الفصل الدراسي أو في المنزل، كما يمكن للطالب استخدام الدليل لتدوين الأفكار أو الاستعانة ببرامج وتطبيقات إلكترونية. وفي نهاية كل فصل، يمكن للطالب أداء تحدٍ من تحديات أكاديمية ماليات، حيث تمّ تخصيص 15 دقيقة في الفصل لمنح الطالبة فرصة للتخطيط واتخاذ القرار.
أما بالنسبة إلى دليل المعلم، فإنه يهدف إلى إرشاد المعلم إلى طرق تقديم برنامج أكاديمية ماليات ويحتوي على مخطط للبرنامج ومعلومات إضافية حول محتوى البرنامج وإرشادات حول كيفية التخطيط للقاءات مع الطلاب. كما يغطي الدليل الفصول التعليمية بطريقة التحضير الفعّالة لكل فصل على حدة.
هذا وتمثّل برامج ومبادرات المسؤولية الاجتماعية والاستدامة أحد أبرز الركائز الأساسيّة التي يهدف بنك مسقط إلى تنفيذها وتطويرها بشكل دائم وذلك طوال مسيرته الممتدة لأكثر من أربعين عامًا وبالتعاون والشراكة مع مختلف المؤسّسات الحكوميّة، حيث تستهدف هذه البرامج مختلف فئات المجتمع في كافة محافظات السلطنة كما تغطّي هذا البرامج مجالات عديدة مثل التعليم، والشباب، والرياضة، والصحّة، والطاقة، وريادة الأعمال. وقد نجح بنك مسقط خلال السنوات الماضية في تنظيم مثل هذه اللقاءات والندوات والمبادرات التي
حظيت بإشادة مجتمعية من الجميع.
The Ministry of Education Partners with Bank Muscat for Conducting a Training Programme on Financial Awareness
Part of the “Maliyat” Academy
The Ministry of Education and Bank Muscat signed an agreement on implementing a training Programme that falls within the Bank’s sustainable “Maliyat” academy Programme. The agreement was signed by His Excellency Majid bin Said Al Bahri, Under-Secretary of the Ministry of Education for Administrative and Financial Affairs and Sheikha bint Yousuf Al Farsi, Chief Operating Officer, Bank Muscat, in the presence of a number of officials from the Bank and the Ministry. Signing the agreement came with the aim of raising and enhancing the awareness of students from different schools across the Sultanate on financial affairs, as well as encouraging them to embark on saving practices that allow them to prepare for a financially planned-for future at an early stage. It is worth noting that a number of 10 thousand school students from different governorates are targeted to be trained at the Programme with the participation of 60 professionals.
Financial awareness is one of the major themes which must be instilled among individuals in the society, as it allows them to gain the confidence, skills, and knowledge needed to take proper financial decisions in multiple areas in life. Considering the present economic changes, gaining financial awareness constitutes an important practice as it helps individuals and families enjoy financially stable and decent lives and represents a crucial pillar for futuristic economic growth both for Omanis and non-Omanis. Hence, it criticalthat all individuals be financially aware and knowledgeable in order for them to be able to set proper financial plans for their future, understand major terminology related to finance such as budgets, returns, insurance, and loans, in addition to coping with unexpected life circumstances such as economic crisis and job loss cases.
About signing the agreement, Majid bin Said Al Bahri, Under-Secretary of the Ministry of Education for Administrative and Financial Affairs, said: “We are pleased to enhance our partnership with Bank Muscat, a leading institution in launching initiatives and Programmes that serve different segments of the society including school students. Enhancing students’ awareness on financial affairs is a key subject to be considered and enhanced among this segment. The Ministry is keen to fostering its partnership with various institutions committed to launching such initiatives that aim to encourage students to set financial and regular plans for their future.”
From her side, Sheikha bint Yousuf Al Farsi, Chief Operation Officer, Bank Muscat, stated: “We take pride in the Bank’s successful partnership with the Ministry of Education, driving both partners to be contributory to serving all segments of the society. We would like to extend our appreciation and gratitude to the Ministry for its dedication to supporting and implementing the training Programme at different schools across the Sultanate, targeting a large number of participants of school students. Bank Muscat gives special attention and importance to sustainability and CSR-related fields and it commits to raising the financial awareness of the society through the launch of sustainable initiatives and Programmes, encouraging all segments to financially plan well for their future.”
Sheikha Al Farsi further added: “The Maliyat academy falls under Bank Muscat’s initiatives launched to spread financial awareness among the youth in the society and allow them to prepare themselves for a well-planned future. These initiatives are set to equip the youth, especially school students, with the skills they need to take prudent decisions on how to financially become independent individuals. We would like to extend our thanks to all relevant stakeholders for making Bank Muscat’s initiatives and events a success.”
In cooperation with the Ministry of Education, it is worth noting that Bank Muscat previously organized a “Train-the-trainer” Programme for a number of professionals representing different schools across the Sultanate and the Ministry’s department of Entrepreneurship to enable them to deliver the program material to students. The Programme comprised workshops delivered to participants who were introduced to the 5 key chapters of the Bank’s “Maliyat” academy programme, each focusing on a different subject. Chapter 1 of the academy covers “Sound Decision-Taking” which defines money and introduces students to the importance of taking sound financial decisions for securing a decent life. Chapter 2 touches upon “Learn How to Gain Money” and urging students to look for possible ways to acquire money for the future. Chapter 3 focuses on “Saving and Spending” and it emphasizes the significance of setting sound spending plans to familiarize students with the effective objectives of doing such a practice. The chapter also introduces the students to the concept of budget and its role in money-saving practices. Chapter 4 sheds the light on “Grow Your Money” and it aims to raise students’ awareness about the impacts of taking effective investment decisions on capital growth by time. Chapter 5 focuses on “Giving” and the sense of strength and satisfaction this practice triggers in individuals.
The training Programme targets school students aged 13 years old and above and it is set to combine the theoretical material with engaging activities for enabling a facilitated learning process. In this regard, the learning manual designed for students is composed of multiple engaging chapters, each introducing a basic concept about financial awareness including gaining, saving, and growing money. The manual also puts emphasis on the importance of giving and helping the needy. It is worth noting that the student manual can be used during classes or taken home. In addition, the students may use the manual for taking notes and accessing digital applications and programmes. At the end of each semester, students may perform one of the challenging tasks of the “Maliyat” academy, for which 15 minutes will be allocated to grant students an opportunity to set plans and take the right decision on the relevant task. The teacher manual, however, introduces teachers to the guiding procedures of delivering the “Maliyat” academy programme. It encompasses all chapters to be taught to students, using the appropriate teaching methods set for each chapter. The manual also includes information and details about the various plans prepared for the programme including teacher-student meeting plans.
Bank Muscat’s sustainable and CSR-focused initiatives and Programmes represent one of the key pillars which the Bank has constantly committed to implementing and enhancing during its journey spanning over 40 years in partnership with multiple governmental institutions. These Programmes revolve around multiple areas such as education, youth, sport, health, energy, and entrepreneurship, targeting different segments of the Omani society. During the past few years, it should be noted that the Bank has successfully launched such initiatives and events that appealed to the entire society.