من أهم الأسس التي تعتمد عليها الأنشطة والمشاريع الحديثة هي توفير خيارات دفع آمنة تمكّن الزبائن من تنفيذ عمليات الدفع بكل سهولة وسرعة. وانطلاقًا من التزامه بمواكبة كل ما هو جديد، يحرص بنك مسقط، المؤسسة المالية الرائدة في سلطنة عُمان، على تعزيز علاقته مع أصحاب الأعمال والمؤسسات والشركات من مختلف القطاعات إضافة إلى المؤسسات الصغيرة والمتوسطة والمؤسسات التعليمية والمؤسسات غير الحكومية. ولهذه المجموعة الواسعة من الشركاء، يوفر البنك مجموعة متنوعة من الحلول المصممة خصيصًا لتناسب المتطلبات الفريدة لهذه الأعمال، يمكن لشركاء البنك التجاريين الآن الاطلاع على مجموعة خيارات الدفع المتوفرة والاستفادة من الحلول التي تناسب احتياجات عملهم الخاص، علمًا أن حلول الدفع التي يوفرها بنك مسقط اليوم تشمل نقاط البيع، روابط الدفع، الدفع عن طريق رمز الاستجابة السريعة والتحويل الديناميكي للعملات، أجهزة الدفع الذاتي، أجهزة نقاط البيع المتكاملة إضافة إلى بوابات الدفع.
وبهذه المناسبة، قال عبدالله بن حمود الجفيلي، مساعد مدير عام الخدمات المصرفية الإلكترونية ببنك مسقط، إن البنك يحرص على المساهمة في تمكين الشركاء التجاريين من خلال تقديم حلول رقمية مبتكرة ذات فعالية وملاءمة أكبر لطبيعة أعمالهم، معربًا عن سعادته بالإقبال الذي تشهده خيارات الدفع الحديثة والتوجه نحو تفعيلها لتسريع إنجاز المعاملات وتعزيز فعالية الموظفين وتقليل أخطاء إدخال البيانات عند القيام بعمليات الدفع إضافة إلى تعزيز الأمان وإدارة المال بشكل عام، داعيًا جميع شركاء بنك مسقط التجاريين إلى التعرف أكثر على هذه الخيارات وكيف يمكن أن تساهم في تعزيز أعمالهم ومعرفة تجربة الزبائن عند استخدام هذه الخيارات، مؤكدًا الجفيلي على مواصلة البنك إطلاق أحدث الخدمات والحلول المالية لمواكبة التوجهات العالمية في القطاع المصرفي وتقديم الأفضل للزبائن.
الحلول الرقمية خيار أساسي لتعزيز الأعمال التجارية
يقدم بنك مسقط لشركائه التجاريين أحدث منتجات الدفع وأفضلها لمساعدة مؤسساتهم على التوسع والنمو، حيث تشمل الحلول التي يقدمها البنك خيارات الدفع عند نقاط البيع إضافة إلى خيارات الدفع عبر الإنترنت، كما تتضمن خيارات الدفع هذه مميزات عدة منها المحافظة على الامتثال العالمي نحو ميزات الأمان الحديثة، وقبول مختلف أنواع بطاقات الخصم المباشر والبطاقات الائتمانية والبطاقات مسبقة الدفع سواء المحلية أو الدولية، إضافة إلى تسويات الدفع الفورية وخدمات الدعم ومكتب المساعدة الذي يمكن الوصول إليه على مدار الساعة، وأيضا توفر سهولة أكبر للحصول على تقارير الدفع لتسهيل عملية المطابقة. تتضمن خيارات الدفع المقدمة للشركاء التجاريين الآتي:
أجهزة نقاط البيع: تسمح هذه الأجهزة للتجار بقبول الدفع عن طريق بطاقات (Visa) و((Mastercard و((American Express وغيرها، كما تمكّن الزبائن من إتمام عمليات الشراء بكل أمان كون هذه الأجهزة تحتوي على أحدث معايير أمان الدفع المتوفرة في السوق وتتضمن تمرير البطاقة للدفع، واستخدام الرمز السري، ونظام البطاقات الذكية (EMV) إضافة إلى البطاقات الممغنطة.
أجهزة نقاط البيع المتكاملة: توفر هذه الأجهزة الموجودة عند محطات الدفع في المتاجر المساعدة لتسريع عملية الدفع للزبائن حيث إنها توفر كل المعلومات اللازمة لعميات الشراء التي قاموا بها، ومن جهة أخرى تتمكن هذه الأجهزة من إقصاء المعاملات المكررة عند نقطة البيع أو صندوق الدفع، ويمكن أن يوفر هذا الحل المتكامل معالجة لتقارير الإدارة للمساعدة في عمليات البيع والتحليل والجرد لتلبية متطلبات الأعمال التجارية المختلفة.
رمز الاستجابة السريعة: يمكن للزبائن استخدام هواتفهم الذكية وتطبيق بنك مسقط على الهاتف النقال لمسح رمز الاستجابة السريعة الديناميكي أو الثابت وإتمام عملية الدفع بكل سهولة. تظهر رموز الاستجابة السريعة الديناميكية على أجهزة نقاط البيع ويمكن للزبائن مسح الرمز باستخدام تطبيق بنك مسقط على الهاتف النقال حيث يظهر الرمز الديناميكي على أجهزة نقاط البيع ويكون مختلفًا لكل معاملة وبالنسبة لتفاصيل الدفع تكون معبأة مسبقًا لتجنب أي أخطاء في إدخال البيانات وكل ما على الزبون القيام به هو قبول وإكمال عملية الدفع. ومن جهة أخرى يُظهر رمز الاستجابة السريعة الثابت تفاصيل التاجر أو المتلقي فقط، حيث يتطلب من الزبون إدخال المبلغ يدويًا لإتمام عملية الدفع.
التحويل الديناميكي للعملات: تتوفر هذه الميزة في البطاقات الائتمانية وتمكّن الزبائن من الدفع عن طريق أجهزة نقاط البيع باستخدام بطاقاتهم الائتمانية في أي دولة أجنبية باستخدام عملة دولتهم الأم.
روابط الدفع: تعد هذه إحدى طرق الدفع عبر الإنترنت يقوم من خلالها التاجر بتقديم طلب دفع فوري من خلال إنشاء طلب عن طريق عمل رابط دفع ومشاركته مع الزبون إما عن طريق الرسائل النصية أو البريد الإلكتروني.
أجهزة الدفع الذاتي: تمكّن الزبائن من إتمام عملية الشراء والدفع في المحلات التجارية بمفردهم بدون الحاجة إلى محاسب.
أجهزة الدفع: يمكن استخدامها للحصول على فاتورة الدفع، حيث يكون نظام الدعم فيها إما جهاز نقاط الدفع أو بوابة الدفع.
بوابات الدفع: تمكّن التاجر من قبول مدفوعات البطاقات عبر الإنترنت أو المدفوعات المنفصلة.
حلول الدفع من بنك مسقط تمكّن الشركاء التجاريين من تقديم خيارات دفع واسعة لزبائنهم، ولتحقيق هذه الغاية، يحرص بنك مسقط على الاستثمار في الخبرات اللازمة لتقديم الدعم لشركائه عن طريق الخيارات المتوفرة ومساعدتهم على تحديد الخيار المناسب لاحتياجاتهم، كما يمكن أن يستفيد الزبائن من فريق الدعم المتوفر على مدار الساعة لتقديم أي دعم يحتاجونه. يوفر بنك مسقط خيارات ملائمة لمختلف المؤسسات والشركات سواء الكبيرة أو الصغيرة بناءً على الاحتياجات الخاصة بكل مؤسسة، إضافة إلى ذلك، يوفر البنك حلول دفع مخصصة سواء للتجار أو الزبائن.
يشكل التحول الرقمي إحدى الخطوات الأساسية التي تقوم عليها استراتيجية البنك للمساهمة في تحقيق أهداف رؤية عُمان 2040 وتعزيز الشمول المالي في السلطنة، حيث يوفر التحول الرقمي حلولاً عدة للمؤسسات والشركات من خلال توفير تحليل عميق لمجموعات البيانات وتحديثات فورية لضمان شفافية وتحكم أكبر للزبائن لمساعدتهم على اتخاذ قرارات مدروسة. هذا وحظيت جهود البنك الهادفة إلى التركيز على الزبائن وتضمين التحول الرقمي في مختلف أعماله بالإشادة والتقدير من مختلف المؤسسات المحلية والعالمية منها جائزة أفضل بنك رقمي في السلطنة في فئتي الخدمات المقدمة للأفراد والشركات من مؤسسة (Global Finance)، كما صنّفت فوربس الشرق الأوسط البنك ضمن قائمة أفضل 50 بنك في المنطقة.
Take your business to new heights with Bank Muscat’s Merchant Payment Solutions
Business payment solutions, which enable customers to make payments effortlessly are an essential step in the success of modern businesses. As the leading financial services provider in the Sultanate of Oman, Bank Muscat partners with thousands of businesses, institutions and organisations of all types and sizes ranging from government entities and large corporates to micro, small and medium sized businesses, educational institutions, non-governmental organisations. The bank provides different solutions depending on their unique requirements and has invited business partners to check out the full range of payment solutions available to them depending on their unique requirements. Today, the bank’s payment solutions include POS (point-of-sale) terminals, payment links, QR-code based payments, Dynamic Currency Conversions, Self-checkout Terminals, Integrated POS solutions and Payment Gateways.
Speaking on the occasion Abdullah Hamood Al Jufaili, Assistant General Manager, Digital Banking Bank Muscat, Bank Muscat, said: “Bank Muscat is committed to empowering our merchant partners with innovative digital solutions that bring efficiency and scale in their respective businesses. We are very happy to note that our partners are quickly adopting the bank’s state-of-the-art digital banking solutions to speed up transactions, optimise the efficiency of their employees, minimise data-entry related risks in payment processes and improve overall security and cash management. We encourage all our partners to explore Bank Muscat’s full range of digital offerings that can help further supercharge their customer transactions experience. The bank will continue to launch offer the latest financial services and solutions in line with global financial trends to its customers.”
Digital options to supercharge retail businesses
Bank Muscat offers the best-in-class payment products to help businesses to expand and reach newer heights. The payment acceptance solutions offered by the bank includes Point of Sale (POS) Terminals as well as online payment options. The features of the payment-acceptance solutions include universal compliance with up-to-date security features, acceptance of all domestic and international debit, credit and prepaid cards, prompt payment settlements, on-site support and round-the-clock help desk as well as access to payment reports for ease of reconciliation. The different options available to merchant partners include the following:
POS terminals: These allow merchants to accept card payments from Visa, Mastercard and American Express amongst others. Customers can easily make purchases in line with the latest payment security standards in the market using Tap and Pay, EMV Chip and PIN as well as magnetic stripe cards.
Integrated POS terminals: Integration of POS terminals with the checkout counters helps in quick processing of customer’s purchase and provides all the necessary information about their purchase. On the business side, duplicate entries of sales transaction with the POS and cash register is eliminated. The integration solution can also handle management reports to aid sales, analysis and inventory to suit demanding retail needs.
QR codes: Customers can use their mobile phone and their mBanking app to scan a dynamic or static QR code and make payments to a merchant. Dynamic QR codes are displayed on the POS device and a customer can scan it using their Bank Muscat mBanking app. The dynamic QR code generated on the POS device is individual for each transaction and the payment details are prefilled to avoid data input errors. The customer only needs to accept and complete the payment.
A static QR code on the other hand only displays the merchant’s (recipient’s) details. The customer has to then manually enter the amount to be paid and complete the transaction.
Dynamic currency conversion (DCC): This is a credit card feature that allows a customer to make a POS credit card purchase in a foreign country using the currency of the home country.
Payment links: An online payment method where the merchant requests instant payments by generating a request (creating a payment link) and sharing it with a customer through SMS or email.
Self-checkout machines: They provide a mechanism for customers to complete their transaction at a retail outlet without needing a cashier.
Payment kiosk: They can be used to receive a bill payment and the backend system can be either a POS or a Payment Gateway.
Payment Gateways: These enable a merchant to accept online and offline card payments.
Bank Muscat’s payment solutions enable merchant partners to offer an array of payment options to their customers. The bank has deployed experts to guide partners through the options available and make the right choice regarding their needs. Also available is a support team that works 24/7 to provide customer support and a straightforward onboarding process. Whether large or small, Bank Muscat has the right payment solution available for all types of business, depending on their unique needs. What is more, the bank’s payment solutions offer a customised user experience for both merchants and customers.
The bank’s ongoing digitalisation drive is in line with the goals of Oman Vision 2040 and will further enhance financial inclusion in Oman. Digitalisation addresses the entire value chain of institutions and corporates by providing sophisticated analysis of data sets, real-time insights to ensure transparency and greater control for customers to make better-informed decisions. The bank’s efforts in customer centricity and digitalisation have been well recognised by local and international media with the bank winning multiple awards including the Best Digital Bank in Oman in the Consumer and Corporate categories from Global Finance as well being listed by Forbes Middle East in its rankings of the Top 50 Banks in the Middle East.