لاكثر من 40 عاماً ساهم البنك في تمويل المشاريع المختلفة وتقديم التسهيلات المصرفية التي تلبي احتياجات المؤسسات والافراد .
دور ريادي في خدمة المجتمع وطرح المبادرات لتحقيق التحول الرقمي وتعزيز بيئة العمل النموذجية
مسقط: 19 نوفمبر 2023م
تزهو سلطنة عمان هذه الايام بألوان المجد والفخر والاعتزاز بمناسبة العيد الوطني الثالث والخمسين المجيد وسط تحقيق انجازات مهمه شملت مختلف القطاعات وحرص ومتابعة سامية من لدن حضرة صاحب الجلالة السلطان هيثم بن طارق المعظم – حفظه الله ورعاه – لتحقيق اهداف رؤية عمان 2040 التي تعد خارطة طريق لمستقبل عمان المشرق ، و يفتخر بنك مسقط المؤسسة المالية الرائدة في سلطنة عمان، بأنه احد منجزات النهضة المباركة ، فعلى مدار اكثر من 40 عاماً ساهم البنك كشريك مصرفي موثوق بة في مسيرة التنمية المستدامة وهو يمتلك أكبر محفظة لإدارة الأصول في سلطنة عمان ، حيث تتجاوز الأصول الخاضعة للإدارة 2.5 مليار دولار، ويفتخر البنك بمساهمته في ظهور العديد من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة التي تعمل في مختلف المجالات ، بحيث أصبح اليوم بنك مسقط من بيوت الخبرة محلياً واقليمياً ، من خلال مايقدمه من استشارات في مجال التمويل والإدارة وطرح الحلول المناسبة للمؤسسات ولرواد الأعمال وتعزيز دورة الريادي في تقديم أفضل الخدمات والمنتجات المصرفية التي تعتمد على الابداع والابتكار مع التأكيد على مواصلة تحقيق المزيد من النجاحات والانجازات في مختلف المجالات وذلك من خلال ترجمة رؤية البنك ” نعمل لخدمتكم بشكل أفضل كل يوم ” والتي تتركز محاورها على الاهتمام بالزبائن من افراد وشركات .
خدمات مميزة للمؤسسات وتطوير ريادة الأعمال
على مدار السنوات الماضية شهد بنك مسقط تطور كبير في مجال تقديم الخدمات لقطاع المؤسسات الحكومية والشركات على مختلف مستوياتها ، حيث يحرص البنك على توفير أفضل تجربة مصرفية للزبائن من خلال الحلول المصرفية والخدمات المبتكرة والمتنوعة التي تناسب مختلف متطلباتهم وأعمالهم، وخلال الفترة الماضية ، دشن بنك مسقط عددا من الخدمات والتسهيلات المصرفية المختلفة وخاصة الخدمات الالكترونية وذلك لمواكبة احتياجات هذا القطاع والمساهمة في تعزيز التحول الرقمي الذي تهدف المؤسسات الحكومية المعنية على تحقيقة في مختلف الاعمال والخدمات حيث دشن البنك منصة رقمية متكاملة للمعاملات المصرفية تساهم في توفير مجموعة من الحلول الرقمية المتطورة للزبائن من المؤسسات والشركات تشمل معاملات المدفوعات وخدمات الحساب والمبالغ المحصلة والمستحقة القبض والسيولة وخدمات التجارة للشركات والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة والمؤسسات الحكومية. ومع هذه المنصة الجديدة المتكاملة يحصل الزبائن على رؤية وتحكم أفضل على الأموال من داخل وخارج السلطنة من خلال خدمات الحساب والاستفادة من المرونة التي توفرها خدمات تحصيل الأموال عبر الإيداع المباشر أو حلول الحساب الرقمي التي تمكن الزبائن من إدارة الأموال الكترونياً عبر خدمة التحويلات السريعة والأدوات الأخرى المتوفرة على المنصة. وتعد الخدمات المصرفية للشركات عبر الإنترنت أحد الحلول المصممة لتساعد الزبائن على متابعة عمليات الدفع للزبائن من الشركات بصورة أكثر أمانًا ، حيث تتوفر المنصة باللغتين العربية والإنجليزية ويمكن الوصول إليها بسهولة، كما أنها مصممة لتمكن الشركات من الاطلاع على تفاصيل الحساب بشكل مباشر وتحميل كشوف الحساب، إضافة إلى مراجعة سجلات المعاملات، وتدعم المنصة أنواع مختلفة من المعاملات منها المعاملات المحلية والدولية بالريال العماني والعملات الأجنبية، وعمليات الدفع المنفردة، وتحميل ملفات الرواتب والموردين بالجملة بالإضافة إلى المدفوعات الخاصة المتعلقة ببطاقات الائتمان والفواتير ، وبهدف تقديم أفضل الخدمات لقطاع الاعمال أحتفل بنك مسقط مؤخراً بانتقال فرع البنك المخصص للمؤسسات والشركات في ولاية صحار الي موقع جديد يتميز الفرع بمساحة ممتازة وتصميم حديث مع تقديم مختلف الخدمات والتسهيلات المصرفية لهذا القطاع الهام ، كما قام البنك بافتتاح فرع جديد في ولاية الدقم بمحافظة الوسطى مخصص للمؤسسات والشركات لمواكبة التطور والنمو الذي تشهدة ولاية الدقم، علماً بأن عدد الفروع المخصصة للشركات تبلغ حتى الآن 5 فروع . وسيواصل البنك هذا النهج في تقديم الخدمات المبتكرة لقطاع الاعمال وطرح الحلول المصرفية التي تساهم في تطوير الاعمال في مختلف المجالات
مزايا وخدمة استثنائية للأفراد
يلتزم بنك مسقط بترجمة رؤيته المرتكزة على الزبائن من خلال استحداث خدمات جديدة وعروض متنوعة ومبتكرة تضيف قيمة مضافة للزبائن من الافراد وتمكنهم من الاستفادة من المزايا المقدمة، بما يتناسب مع احتياجاتهم المختلفة، كما أنه يحرص على وضع استراتيجية للمساهمة في تنفيذ خطط التحول الرقمي التي تركز عليها رؤية عُمان 2040 مما أسهم في إطلاق مجموعة متنوعة من الخدمات الحديثة بمزايا تناسب احتياجات مختلف الفئات.
وضمن استراتيجية بنك مسقط طويلة المدى والتي تهدف إلى تعزيز شبكة الفروع وتقديم خدمات مصرفية ذات جودة عالية للزبائن في كافة أنحاء السلطنة، احتفل البنك بافتتاح فروع جديدة هذا العام او الانتقال الي مواقع جديدة تتميز بالمساحة والتصميم العصري من بينها فرع مدينة السلطان قابوس ، وفرع مدينة النهضة بولاية العامرات وفرع منطقة الحيل وفرع منطقة الخوض السادسة بولاية السيب بمحافظة مسقط، ليصل اجمالي عدد الفروع الى 178 متوزعة في كافة محافظات وولايات السلطنة، مع حرص البنك على تطوير المنتجات وتقديم العروض والمزايا الحصرية التي تقدم قيمة مضافة للزبائن وتقديم التسهيلات المصرفية مثل التمويل الشخصي وتمويل السيارات والتمويل السكني اضافة الي اهتمام البنك في تقديم أفضل الخدمات المصرفية لزبائن الاعمال المصرفية المميزة والحصرية وتطوير هذا المجال بهدف تلبية احتياجات الزبائن من الافراد ، من ناحية أخرى وصل عدد المستخدمين المسجلين في الخدمات المصرفية عبر الإنترنت والهاتف النقال إلى 1.76 مليون مستخدم حتى نهاية سبتمبر 2023 ، كما بلغ إجمالي عدد أجهزة الخدمة الإلكترونية الذاتية 849 جهازًا منتشرة في كافة المحافظات وتتضمن أجهزة الصراف الآلي والإيداع النقدي وأجهزة متعددة الوظائف وأجهزة إيداع نقدي للشركات إضافة إلى أجهزة طباعة كشوفات الحسابات.
خيارات تمويلية رائدة لدعم المستثمرين
وتعزيزًا لدوره الريادي في تقديم أفضل الخدمات المصرفية الاستثمارية للأفراد والشركات، وثقة بالخبرة الطويلة التي يتمتع بها البنك في القطاع المصرفي وكأنجاز كبير على مستوى القطاع ، وفي آخر الانجازات شهد هذا العام تعيين بنك مسقط مديرًا للإصدار الرسمي للاكتتاب العام لشركة أوكيو لشبكات الغاز والذي يعد أكبر طرح عام أولي على الإطلاق تشهده بورصة مسقط، مع قيام البنك بدور المنسق العالمي للاكتتاب بالاشتراك مع مؤسسات مالية إقليمية ودولية أخرى، حيث شهد الاكتتاب نجاحا كبيرا بعد ادراجه في بورصة مسقط بحجم طرح أولي بلغت قيمته 288 مليون ريالٍ عمانيّ (أي ما يعادل 748 مليار دولار أمريكي). وفي هذا الإطار، قام البنك بتوفير خيارات تمويلية بهدف دعم المستثمرين والزبائن من الشركات والأفراد للاستفادة من هذا الطرح.بالاضافة الى ذلك عزّز البنك شراكته مع مجموعة من المؤسسات الحكومية والخاصة من أجل الاستفادة من الحلول الحديثة والخدمات الرقمية المصممة خصيصًا لتتناسب مع احتياجات هذه المؤسسات، كما يعمل البنك عن كثب مع شركات ومؤسسات رائدة مرتبطة بالحكومة لتنفيذ معاملات استراتيجية مهمة في قِطاعَي الكهرباء والمياه، ومشروع إعادة تمويل في قطاعي الضيافة والعقارات.ويوفر البنك الذي يملك خبرة طويلة في ادارة الاستثمارات للزبائن الأفراد والمؤسسات فرصة الاستفادة من خيارات الاستثمار والتقييمات والتحليلات في الصناديق المختلفة، ويمكن للراغبين من الأفراد تحقيق عوائد قصيرة أو طويلة الأجل الاستثمار في صندوق أوريكس وصندوق بنك مسقط للسيولة النقدية الذي يمنحهم فرصة الاستثمار في محفظة متنوعة في أسهم شركات كثيرة وبالتالي تقليل نسبة المخاطر.
تطوير مستمر للقنوات الالكترونية
واصل بنك مسقط هذا العام تنفيذ الخطط الهادفة الى تطوير الخدمات الرقمية المبتكرة كونها أحد المحاور الأساسية في استراتيجيته نحو تمكين التحول الرقمي والشمول المالي سواء للزبائن من الأفراد او المؤسسات الحكومية والشركات والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة، وساهم هذا التحول في تحقيق زيادة واضحة بنسبة 35.7 ٪ في عدد المعاملات المصرفية المنجزة عبر القنوات الإلكترونية وأجهزة نقاط البيع التابعة للبنك.
و خلال هذا العام أطلق البنك مجموعة من الخدمات الالكترونية الجديدة من بينها خدمة تتوفر ضمن باقة الخدمات المصرفية المقدمة عبر الإنترنت والهاتف النقال، ومن خلال الخدمة الجديدة يستطيع الزبائن تقديم طلب الحصول على منتجات التمويل والبطاقات الائتمانية من خلال خدمات البنك المصرفية المقدمة عبر الإنترنت أو من خلال تطبيق بنك مسقط على الهاتف النقال. وتهدف الإضافة الجديدة إلى توسيع قائمة الخيارات المتاحة عبر قنوات البنك الإلكترونية المختلفة لتعزيز تجربة الزبائن من حيث تسهيل عملية التقديم لمختلف الخدمات والمنتجات وتقليل مدة الانتظار عند زيارة الفروع.
علاوة على ذلك قام بنك مسقط بتمكين خيارات الاشتراك والاسترداد للصناديق المشتركة من خلال منصة الخدمات المصرفية عبر الإنترنت والهاتف النقال للزبائن الأفراد وهذا ما أسهم في زيادة اهتمام المستثمرين الأفراد بالمنتجات الاستثمارية للبنك، ومؤخرا، دشّن البنك خدمة فتح حسابات الأطفال مباشرة من خلال الخدمات المصرفية الالكترونية . كما قام البنك خلال الفترة الماضية بإطلاق خدمة مصرفية جديدة تتيح لجميع عمال الشركات فتح حسابات شخصية بكل سهولة ومن أماكن عملهم وذلك بهدف توفير الوقت والجهد وتسهيل خدمة إنجاز المعاملات للزبائن أينما كانوا.
اهتمام كبير بالموارد البشرية
يفتخر بنك مسقط بأنه من المؤسسات المالية الرائدة في السلطنة التي تولي تطوير الموارد البشرية أهمية بالغة وتحرص على تنفيذ سياسات وخطط متخصصة في هذا المجال وخاصة الكوادر العمانية ، كما يحرص على توفير البيئة المناسبة للموظفين لتساعدهم في انجاز اعمالهم وواجباتهم على أكمل وجه، وتشجيع وتحفيز هذه الكوادر من خلال البرامج المختلفة، وخلال هذا العام قام البنك بتوفير 372 فرصة وظيفية للشباب العماني ، مع وصول نسبة التعمين إلى أكثر من 93% من إجمالي موظفي البنك البالغ عددهم 4105 موظفًا وموظفة، ويعمل البنك بشكل متواصل على دعم الموظفين من خلال توفير البرامج والورش التدريبية والإرشادية في مختلف المجالات حتى يتمكنوا من تحقيق أحلامهم وتطلعاتهم والارتقاء بأهدافهم ومواصلة المشاركة الفعّالة لتحقيق أهداف رؤية عُمان 2040 وذلك ضمن جهود البنك المختلفة في تعزيز قدرات وإمكانات موظفيه ، من ناحية أخرى يولي البنك اهتماما كبيرا لدعم العنصر النسائي حيث تولت المرأة في بنك مسقط أدوارًا ومسؤوليات مختلفة مكنتها من تحقيق العديد من النجاحات والإنجازات، بحيث يفتخر البنك اليوم بوصول نسبة الموظفات لأكثر من 48% من إجمالي عدد موظفي البنك في مختلف الدوائر والفروع.
بالاضافة إلى ذلك ، يحرص البنك على التعاون والشراكة مع مختلف المؤسسات التعليمية من جامعات وكليات لتحقيق أهداف التنمية البشرية المستدامة، ولذلك قام البنك بتوفير أكثر من 380 فرصة تدريبية للطلبة والطالبات في تخصصات ذات صلة بالقطاع المصرفي، وتأتي هذه المبادرة السنوية لتوفير أفضل الفرص والبرامج التدريبية للطلبة والطالبات بهدف تنمية وتطوير مهاراتهم العملية في مختلف المجالات والتخصصات الوظيفية وخاصة المتعلقة بالقطاع المصرفي والمالي، علمًا أن دائرة التدريب بالبنك تقوم بتوزيع الطلبة المرشحين من مؤسساتهم التعليمية على أقسام ودوائر البنك المختلفة وفي الفروع المنتشرة في مختلف محافظات وولايات السلطنة، ويتم إعداد تقرير حول أداء المتدربين بشكل يومي وطوال فترة التدريب.
مبادرات وبرامج مستدامة في المسؤولية الاجتماعية
يحرص بنك مسقط على المحافظة على مكانته الريادية في مجال المسؤولية الاجتماعية وخدمة المجتمع ، وتركِّز استراتيجيَّة الاستدامة والمسؤولية الاجتماعية التي يعتمدها بنك مسقط على المنافع طويلةِ الأجل للمجتمع والسلطنة ، حيث حقق إنجازات مهمة في هذا المجال، من خلال إطلاق عدد من البرامج والمبادرات المستدامة في مختلف المجالات الاجتماعية والاقتصادية والبيئية ، ، تؤكد على حرص بنك مسقط في تقديم الدعم لكافة الجهود التي تبذل في هذا المجال ، بما في ذلك مجال الشباب والرياضة والتعليم وريادة الاعمال والمجتمع بمختلف فئاته كذوي الاعاقة والضمان الاجتماعي، والدخل المحدود وغيرها من الفئات من خلال تعزيز الشراكة مع مختلف المؤسسات الحكومية والخاصة والمؤسسات الخيرية والتطوعية.
ولتحقيق هذه الأهداف أنشأ بنك مسقط دائرة متخصصة معنية بادارة مبادرات وبرامج المسؤلية الاجتماعية ، وهو أيضاً أول بنك يقدم الدعم لتطوير مهارات المؤسسات الصغيرة والمتوسطة. ومن أبرز المبادرات في مجال المسؤولية الاجتماعية: أكاديمية الوثبة التي تقدم استشارات مجانية في مجال التمويل والإدارة وطرح الحلول المناسبة لرواد الأعمال بالاضافة الى تنفيذ دورات تدريبية لهم ومنحهم شهادة معترف بها دوليًا ، حيث يفخر بنك مسقط بأن يكون خلف العديد من قصص النجاحات لهؤلاء الشباب ورواد الأعمال الذين يديرون مؤسساتهم بكل إقتدار بعد تخرجهم من برامج الاكاديمية ، وقد بلغ عدد المستفيدين 237 من أصحاب المؤسسات الصغيرة والمتوسطة من كافة محافظات السلطنة. أما برنامج “تضامن” الذي ينفذ البنك بالتعاون مع وزارة التنمية الاجتماعية فيُعنى بتقديم الدعم لأسر الضمان الاجتماعي والدخل المحدود، وقد استفاد من البرنامج منذ تدشينه في عام 2013 حتى الآن حوالي 3,223 أسرة وذلك ضمن جهود البنك في مجال المسؤولية الاجتماعية وخدمة المجتمع. كما يخصص البنك جل إهتمامه بذوي الاعاقة من خلال الشراكة مع مختلف الجمعيات المعنية بهم ودعم بعض احتياجاتهم الاساسية ، ونظرا لاهدافها الانسانية يحرص بنك مسقط، باستمرار شراكته مع جمعيَّة المحامين العمانيَّة، في مبادرة “فك كربه” بتقديم مساهماتٍ مالية للإفراج عن معسرين نفَّذوا فترة عقوبةٍ في السجن أو الذين صدرت بحقِّهم أوامر اعتقال على خلفيَّة دعاوى في قضايا مدنية وتجارية وشرعية وعمَّالية.
بالاضافة الى ذلك ، ومن منطلق حرصه على دعم وتشجيع الرياضة العمانية، يواصل بنك مسقط تنفيذ مبادراته ضمن برنامج الملاعب الخضراء لدعم الفرق الأهلية الرياضية والذي قدم منذ اطلاقه في 2012 الدعم لـ 183 فريقا، استفاد منه أكثر من 55 ألف عضو. كما أطلق بنك مسقط، بالشراكة مع شرطة عمان السلطانية، حملةً توعويَّة ضدَّ جرائمِ الاحتيال المالي على مدار السنوات الثلاثة الماضية تهدف الى زيادة الوعي لدى العموم للحد من خطر الوقوع في عمليَّات الاحتيال الإلكترونيَّة التي يرتكبُها المحتالون من جميعِ أنحاءِ العالم وما قد يترتب عليها من آثار مالية واجتماعية للذين يقعون عرضة لها. وتُنفَّذ الحملةُ التعليميَّة الخاصة التوعوية عبر وسائطَ متعدِّدة بما في ذلك المنشورات المطبوعة والإذاعة والتلفزيون وقنوات التواصل الاجتماعي للوصول الى اكبر شريحة ممكنه.
جوائز عالمية تؤكد على ريادة البنك
إشادةً بالدور الريادي الذي يقوم به بنك مسقط في القطاع المصرفي في السلطنة، فقد توجّ بعدد من الجوائز من مختلف المؤسسات المحلية والإقليمية والعالمية منها جائزة أفضل بنك رقمي من مؤسسة (Global Fınance) في ثلاث فئات تضمنت الخدمات المصرفية للشركات والخدمات المصرفية للأفراد وخدمات الصيرفة الإسلامية، كما حصل البنك على جائزة أفضل بنك محلي، وأفضل بنك للشركات وأفضل بنك في مجال الاستدامة البيئية والاجتماعية والحوكمة في السلطنة ضمن جوائز مؤسسة (Euromoney) للتميز لعام 2023م، بالاضافة إلى جائزتين مرموقتين من مؤسسة (EMEA Finance) العالمية وهي جائزة أفضل مدير أصول وجائزة أفضل بنك استثماري في السلطنة، علاوة على ذلك حصل البنك على جائزة “Infosys Finacle” للابتكار لعام 2023 وذلك في فئتين هي “تعزيز التفاعل مع الزبائن عبر تطبيق الهاتف النقّال” و ” الابتكار في الخدمات المصرفية المقدمة للشركات” ولذلك عن خدمة فوريكس الديناميكية المخصصة لزبائن الأعمال المصرفية للشركات.
وتقديرا لدوره الريادي في مجال تنفيذ البرامج المستدامة الخاصة بالمسؤولية الاجتماعية وخدمة المجتمع، توجّ بنك مسقط بالجائزة الذهبية في فئة المؤسسات المتوسطة والكبيرة وذلك حفل توزيع جوائز أسبوع عُمان للاستدامة لهذا العام
Bank Muscat Reliable Partner in Achieving Oman Vision 2040 Goals
The bank contributed to provide facilities for retail and corporate customers spanning over 40 years
The bank upholds high standards of excellence in community service and digital initiatives
Muscat, 19 November 2023:
Under the watchful gaze of His Majesty Sultan Haitham bin Tarik, the Sultanate of Oman marks its 53rd National Day with notable accomplishments across various sectors, reaffirming its commitments to realizing the goals outlined in Oman Vision 240. On this special occasion, Bank Muscat, the leading financial service provider in Oman, takes pride in being a standout accomplishment of the renaissance era, channeling all its resources and capabilities towards serving the nation and consistently aiding its advancement and growth. Over a period of 40 years, the bank – as a reliable banking partner- has contributed to the process of sustainable development through the products and banking solutions provided to various government and private institutions to implement different projects including economic projects. It has the largest asset management portfolio in the Sultanate of Oman, with assets under management (AUM) over $2.5 billion.
Over a period of 40 years, the bank – as a reliable banking partner – has contributed to the process of sustainable development through the products and banking solutions provided to various government and private institutions to implement different projects, including economic projects. It has the largest asset management portfolio in the Sultanate of Oman, with assets under management (AUM) over $2.5 billion.
The bank is proud of its contribution to the emergence of many small and medium-sized enterprises operating in various fields. Through its financial and management consultation services, Bank Muscat has become a house of expertise locally and regionally. It offers suitable solutions to institutions and business owners, further solidifying its pioneering stance in delivering the best innovative banking services and products. It will persist in attaining further successes in various domains based on the bank’s vision “to serve you better every day,” which focuses on prioritizing individual and corporate customers.
Substantial services for corporates and entrepreneurs
Bank Muscat has witnessed significant development in the services provided to government institutions and corporates. The bank is keen to provide the best banking experience to customers through innovative and diverse solutions and services that suit their requirements and business. During the past period, the bank launched a number of services, including those that can be availed through e-channels, in order to align with the digital transformation adopted by different institutions.
The bank has launched an integrated digital platform for banking transactions, providing a range of digital solutions for corporate and institutional customers, encompassing payment transactions, account services, collections and receivables, liquidity and trade services for companies, SMEs, and government institutions. With this new platform, customers get better control over funds from inside and outside the Sultanate and leverage the flexibility provided by direct deposit collection services or digital account solutions that enable customers to manage funds electronically through speed transfers and other tools available on the platform. Electronic corporate banking services are one of the solutions designed to help customers follow up on payment transactions in a safer manner. Available in English and Arabic, the platform is accessible, and it enables companies to view account details directly, upload account statements, and review transaction records. Customers can also process various types of transactions, including local and international transactions in Omani riyals and foreign currencies, single payments, uploading payroll files and wholesale suppliers, in addition to special payments related to credit cards and invoices.
In order to provide the best services to the business sector, Bank Muscat recently celebrated the relocation of the corporate branch in Sohar. The new branch is characterized by its spacious area and modern design, and it provides various banking services. The bank also opened a new corporate branch in Duqm, Al Wusta, to keep pace with the development and growth witnessed by the wilayat. It will continue to provide innovative services to the business sector and offer banking solutions that contribute to the development of business in various fields.
Exceptional retail services
Through its customer-centric vision, Bank Muscat has introduced new services and innovative offers that give added value to customers and enable them to benefit from features that commensurate with their different needs. It is also keen to develop a strategy that contributes to the implementation of digital transformation plans focused on Oman Vision 2040. This sets up fundamentals to launch a variety of edge-cutting services with benefits that suit the needs of different categories. Moreover, the bank this year celebrated the opening of many new branches and relocations within its long-term strategy to enhance the branch network and provide high-quality banking services. The new branches have a contemporary design with ample space, encompassing Madinat Sultan Qaboos branch, Al Nahdha branch in Wilayat Al Amerat, Al Hail branch in Seeb, and Al Khoudh-6 branch, bringing the total number of branches to 178 distributed in all governorates of the Sultanate.
The bank is keen to create new products and offer exclusive deals and advantages that enhance customers’ experience, in addition to providing various banking services, such as personal finance, auto finance, and housing finance.
The reflection of the interest in the bank’s distinctive products is the rise in the number of MB and IB registered users, which reached 1.76 million until the end of September 2023. The total number of e-service omni-channels reached 849 devices spread across all governorates, including ATMs, CDMs, multifunctional devices, CDMs for corporates, in addition to account statement printing devices.
Unmatched financing options to support investors
To strengthen its leading position in offering top-notch banking services to both individuals and businesses, and relying on its extensive experience in the banking industry, Bank Muscat was appointed as the Issue Manager for the Initial Public Offering of OQ Gas Networks, the largest IPO listed on the Muscat Stock Exchange. The bank also acted as the Global Coordinator along with other regional and international financial organizations. The offering experienced a big success as it raised 288 million Omani rials ($748 million). In view of this, the bank launched financial options to support investors and customers to get the most out of this offering. Also, the bank has strengthened its partnership with government and private institutions, providing them modern solutions and digital services tailored to suit their needs. It works closely with leading government-related companies and institutions to implement important strategic projects in the electricity and water sectors, as well as in the hospitality and real estate sectors.
With its long experience in investment management, the bank provides individual and institutional clients with the opportunity to take advantage of investment options, assessments, and analyses in various funds. Individuals wishing to achieve short-term or long-term returns can invest in the Oryx Fund and the Bank Muscat Liquidity Fund, which gives them the opportunity to invest in a diversified portfolio in the shares of many companies, thereby reducing the risk ratio.
Nonstop development of e-channels
Being one of the key strategic pillars, Bank Muscat has forged ahead executing plans aiming to achieve digital transformation and financial inclusion whether for individual customers, corporate customers or SMEs. This approach helped in achieving a notable increase by 35.7% in the acquiring transactions through e-channels and POS machines.
During this year, the bank launched a range of new electronic services, including a package of internet and mobile banking services. Customers can apply for finance products and credit cards through the IB or MB. The new addition aims to expand the list of options available through the bank’s various electronic channels to enhance the customer experience in terms of facilitating the process of applying for banking services and products and reducing the waiting time when visiting branches.
Furthermore, Bank Muscat has enabled subscription and redemption options for mutual funds through the Mobile Banking and Internet Banking which resulted in the growing interest of retail investors in the bank’s investment products. Recently, the Bank introduced services for opening children’s accounts through Mobile Banking and Internet Banking. It also launched the new Doorstep Banking service which provides corporate employees with the convenience of opening bulk personal accounts from their workplace.
Undivided attention to HR
Bank Muscat is honoured to be one of the leading financial institutions in the Sultanate that attaches great importance to the development of human resources and is keen to implement specialized policies and plans in this field. Its endeavor is to provide the appropriate environment for employees to help them accomplish their work and duties to the fullest. It also encourages and motivates them through various programs designed to sharpening their skills. A number of 372 new employees joined the bank this year, taking the total number of employees to 4105, with an Omanization rate of more than 93%. The bank works continuously to support employees by providing training and guidance programs and workshops in various fields so that they can achieve their dreams and aspirations, fulfill their goals, and effectively participate to achieve the goals of Oman Vision 2040.
In the same context, the bank pays great attention to supporting female employees. Women in Bank Muscat have assumed various roles and responsibilities that have enabled them to achieve many successes and achievements. It is a matter of pride that the percentage of female employees in the bank has reached more than 48% of the total number of employees in various departments and branches.
Besides, the bank is keen to partner with educational institutions to achieve the goals of sustainable human development. Therefore, the bank has provided more than 380 training opportunities for students in disciplines related to the banking sector. This annual initiative aims to develop students’ practical skills in various fields and functional specialties, especially related to the banking and financial sector. The bank’s Training Department distributes students, nominated by their educational institutions, internally to various departments of the bank and externally to branches scattered in various governorates of the Sultanate. After that, a report is prepared on every trainee’s performance on a daily basis and throughout the training period.
Social responsibility initiatives and sustainable programs
Bank Muscat is keen to maintain its leading position in the field of social responsibility and community service. It has a record of success in the field, which can be obviously seen in many activities and initiatives that contributed to the Omani society. The bank also conducts social, cultural, economic and sports initiatives, through sustainable programs meant for humanitarian goals. This reinforces Bank Muscat’s keenness to support all efforts being made in this field to enhance engagement between the bank and all segments of society, including providing support to social welfare and low-income families.
To better serve these objectives, the bank has a dedicated department to handle all social responsibility initiatives, and was the first bank in Oman to deliver skill-building support for SMEs. The most prominent initiative in the field of CSR is the Al Wathba Academy, which provides free consultations in finance and management, offers appropriate solutions to entrepreneurs, and implements training courses for them with internationally recognized certificates.
Bank Muscat takes pride in being a part of the success stories of these young entrepreneurs who have demonstrated their capability to efficiently manage their businesses after graduating from Al Wathba. The number of SMEs who benefited from the programmes reached 237 as of now.
Tadhamun program, on the other hand, is implemented in cooperation with the Ministry of Social Development. It is concerned with providing support to social welfare and low-income families. Since its launch in 2013, the programme have provided benefits to approximately 3,223 families up to this point.
The bank also devotes most of its attention to people with disabilities through partnership with various associations to provide them with their basic needs; and extends support to the Fak Kurba initiative launched by Oman Lawyers Association to secure release of those serving prison sentence for failure to clear financial debts or have arrest warrants issued against them.
In addition, the Green Sports program is one of the Bank’s flagship CSR programs aiming at sporting skills of the Omani talented youth in the sports and cultural domains. The programme has so far benefitted 183 teams with over 55,000 team members across the Sultanate of Oman. Moving forward, the bank has been stepping up efforts to combat electronic frauds. Over the past three years, it has partnered with Royal Oman Police to launch anti-fraud campaign aimed at raising awareness among the public to reduce the risk of falling into electronic frauds and educating them on the financial and social implications. For maximum benefits, the campaign is carried out through multiple media, including print publications, radio, television and social media channels.
Global recognition confirms the bank’s leadership
In acknowledgement of its pioneering position in the Islamic banking landscape, Bank Muscat has been recognised several times by regional and global highly ranked institutions. The bank was awarded the Best Digital Bank from the Global Finance in three categories, which included Corporate Banking, Retail Banking and Islamic banking. The bank was also awarded the Best Local Bank, the Best Corporate Bank and the Best ESG Bank in the Sultanate within the Euromoney Awards for Excellence for the year 2023. In addition, it won the Best Asset Manager Award and the Best Investment Bank Award in the Sultanate by EMEA Finance. Reinforcing its approach of innovation, the bank won the Infosys Finacle Innovation Awards 2023 in two categories: Maximizing Customer Engagement for its leading Mobile App in Oman, and Corporate Banking Innovation for its dynamic forex service to corporate banking customers. In recognition of its pioneering role in the CSR and community service programs, Bank Muscat was also crowned with the Gold Award at this year’s Oman Sustainability Week Awards ceremony.