هبدا معاكم جزء جزء من القصة هي قصيرة ستكون على 6 جزاء فقط ونبدا نقول الجزء الاول يفتح شاب وسيم متوسط الطول نوافذ غرفته فقابلته الشمس بأشتعها الذهبيه كأنها تلقي عليه بظلالها انوار من الامل والتفاؤل بنهار ان شاء الله يكون جميلا ومشرقا

خرج هذا الشاب
ليتوضأ ويصلي فرضه ويبدأ بارتداء ملابسه

سعاد ( والدته ) : صباح الخير يا هشام
هشام : صباح الفل والياسمين يا امي يا حبيبتي
سعاد بضحك : هههه ايه الروقان ده كله
هشام : روقان ايه بس يا امي ده انا صاحي بالعافيه
سعاد : اه صحيح انت اللي نيمك امبارح متأخر انا سمعتك امبارح وانت داخل تنام كانت الساعه حوالي ظ،
هشام : كان ورايا مذاكرة يا امي انتي عارفه ان خلاص الامتحانات قربت
سعاد : ربنا يعينك يا بني وربنا يوفقك ان شاء الله ويارب يدينا طولة العمر واشوفك احلي عريس في الدنيا
هشام : الله ايوة كده احب دعواتك دي يا امي ربنا يخليكي ليا
سعاد بضحك : ويخليكي ليا يا حبيبي يلا اجهز لحد ما احضرلك الفطار
هشام : علم وسينفذ هههههههههه

في جانب اخر
فى منزل متوسط فى حى من احياء القاهرة
توجد فتاة فى غرفتها تصلى فرضها قبل ان تذهب الى مدرستها
وماان تنتهى من صلاتها حتى تنهض من مكانها وتشرع فى ارتداء ملابسها وحجابها الطويل استعدادا للذهاب الى مدرستها
وماان تخرج من حجرتها حتى تجد والدتها تجهز طعام الافطار ليتناولوه سويا ..
جميلة ( الام ) : صباح الخير يا حبيبتي
رغد : صباح النور يا ست الكل ‏‎
جميله : ها ياحبيبتي جهزتي علشان نفطر مع بعض
رغد : اه يا حبيبتي جهزت
ذهبت رغد الي مائدة الافطار هي والدتها
رغد: ايه ده ايه ده اييه كل ده يا مامتي يا حبيبتي ربنا يخليكي ليا
جميله : ويخليكي ليا يا حبيبتي وافرح بيكي يااارب
رغد : لسه بدري يا حبيبتي
جميله : طيب يا اختي اقعدي كلي

و جلسا يفطران سويا

رغد وهي هتقوم من مجلسها : يلا بقي عايزة حاجة يا ست الكل يدوبك الحق انا اروح المدرسه
جميله : عايزة سلامتك يا حبيبتي
وفي هذا الوقت دق جرس الباب .... ذهبت رغد لتفتح الباب فوجدت هذا الشاب
هشام : ها يا ست هانم خلصتي ولا لسه
رغد : اه خلصت اهوه وكنت لسه جايه اخبط عليك
هشام : لا والله انا اهوه حسيت فجيت اخبط عليكي انا الاول يلا بقي علشان متأخرين
جميله : ازيك يا هشام يا حبيبي عامل ايه وازي ماما واخواتك
هشام : الحمدلله يا طنط كلهم كويسين الحمدلله
جميله : ياااارب دايما يا حبيبي قصص قصيرة ما تيجي تفطر يا هشام
هشام : ربنا يخليكي يا طنط بالهنا والشفا انتي ..انا سبقتكوا ثم نظر هشام الي رغد واكمل كلامه : اهم حاجة بنتك اللي مأخرنا دي فطرت ولا لسه
جميله بضحك : هههههه متخفش يا حبيبي فطرت ‏‎
رغد : ها طيب مش هنروح المدرسه في يومنا ده ولا اييه
هشام وجه كلامه لوالدة رغد : طيب يا طنط عاوزة حاجة
جميله : سلامتك يا حبيبي خد بالك من رغد يا هشام
هشام : في عينيا يا طنط ثم وجه كلامه لرغد : يلا يا اللي مأخرنا دايما
********************************************
هشام ورغد وهما في الطريق الي المدرسه
هشام : ها نمتي امبارح بدري ولا سهرتي بردو
رغد : لا متخفش خلصت واجب الكيمياء اللي ادتهولي ونمت علطول
( هشام هو اللي واخد باله من مذاكرة رغد لان رغد اساسا مش بتحب المذاكرة اووي فهو دايما كان بيذاكرلها وبيديها واجبات تعملها هو مكنش واخد باله من مذاكرتها بس لا ده من كل حاجة تخصها )
هشام : شطورة يا رغودتي ..احبك كده وانتي بتسمعي الكلام
رغد بتناكه : يا بني انا طول عمري شطورة بس انتوا مش مقدرين مواهبي
هشام بضحك : ههههههههه والله ماشي يا ست الموهوبه يلا بينا علشان نلحق

ووصلوا عند المدرسه
هشام : يلا بقي حمدلله علي السلامة..بصي بقي يا رغودتي اول ما تخلصي
استنيني جوه المدرسه ما تخرجيش بره فاهمه وانا ما اوصل هرن عليكي ماشي
رغد : علم وسينفذ يا حضرة الظابط هههههههه
هشام : ماشي يا لمضه خدي بالك من نفسك
رغد : حااااضر
ودخلت رغد مدرستها وبدأت تأخذ الحصص المدرسيه حتي جاء موعد البريك
سلمي : ها يا بنتي ايه اخبارك
( سلمي صديقة رغد الوحيدة بيحبوا بعض اوووي مع بعض من صغرهم كانوا بيلعبوا مع بعض وهما صغرين ومعاهم هشام وكانت ساعات بتيجي عند رغد علشان تذاكر معاها هي وهشام )
رغد : الحمدلله انتي عامله ايه وحشاني يا قلبي
سلمي : يعني انتي بتسألي اوووي يا اختي ما انتي نستينا خااالص وما بقتيش تعبرينا
رغد : ما انا معاكي اهوه في خلقتك كل يوم في المدرسه
سلمي : اه .. وبتنسيني بره المدرسه
رغد : لا والله ...بس اعمل اييه يا اختي انتي عارفه ان الامتحانات قربت وهشام مش سايبني تماما طول النهار مذاكرة مذاكرة
سلمي : اه صحيح ازي هشام عامل اييه
رغد : اه تمام بخير
سلمي : وازي مامته عامله ايه بقالي كتييير ما شوفتهاش
رغد : تمام الحمدلله موصياني ابعتلك سلامها وبتقولك تعالي عدي عليها يوم يا معفنه
سلمي : حاضر والله بس انتي عارفه انا مشغوله ازاي اليومين بفرح ميرنا
رغد : اه صحيح هو امتي
سلمي :،بعد ما نخلص امتحانات ان شاء الله
رغد : يلا الف مبروووووك ربنا يتمم لها بخير
سلمي : الله يبارك فيكي يا قمر وعقبالك علي اللي بالي بالك ‏‎
رغد : قصدك ميييين ،،، مين اللي بالي بالك ده
سلمي : يعني متعرفيش ميين ‏‎
رغد : لا ياختي معرفش
سلمي : يعني هيكون في مين غيره هو هشام ولا هو في غيره ههههه ‏‎
رغد : هشام ايه يا بنتي هشام ده بيعاملني زي اخته بالظبط ومتربين مع بعض يعني مفيش حاجة من اللي في دماغك دي خاااالص
سلمي : اقطع دراعي من هنا اهوه اذا مكانش بيحبك
رغد : اا
قطع كلامهم صوت الجرس معلنا انتهاء البريك
سلمي : طيب يلا بينا يا اختي وبعدين نتكلم في الموضوع ده
وقاموا لكي يكملوا يومهم الدراسي
ولكن ..............
ذهب كل من رغد وسلمي ليكملوا يومهم الدراسي ولكن ...لم تكن رغد مثلما كانت في اول اليوم ففي اول يوم كانت نشيطة متحمسه ليوم دراسي جديد ولكن الان رغد لم تكن مركزة تماما مع استاذها لانها كانت تفكر في كلام سلمي الذي شغل بالها كانت تقول لنفسها : هل هذا صحيح ؟؟ هل هذا ممكن ؟؟ هل فعلا ممكن ان يكون هشام يحبني ؟؟
-لا لا اكييد لا
-طب تصرفاته
- لا لا يابنتي دي تصرفات اخ عاديه ...هشام مش بيعتبرني اكتر من اخته
- بس الصداقه ممكن تتقلب حب
-اييه لا لا دي اخوه هو بيخاف عليا زي اخته
ظلت رغد هكذا تسئل وترد علي نفسها ظلت سرحانه ومشتته طول اليوم الدراسي لاتصدق هل فعلا هشام يحبها ام لا
ظلت رغد هكذا حتي انها لم تلاحظ ان اليوم انتهي ولكن قطع تفكيرها صوت سلمي : رغد ...رغد...رغود ...انتي يا بنتي
وبدأت سلمي تشاور لها حتي تفوقها من هذا السرحان
رغد : ايه .... ايييه في ايه يا بت
سلمي : انتي اللي في اييه سرحانه في ايه كده
رغد : مفيش حاجة
سلمي وهي تغمز لها : سرحانه كده وتقوليلي مفيش حاجة علي العموم براحتك بكرة هتيجي تقوليلي........المهم دلوقتي عاوزة حاجة لاني عايزة الحق اروح علشان متأخرش
رغد : لا ياختي مش عايزة حاجة يلا سلام
سلمي : سلام يا قمر انتي ‏‎
انتظرت رغد هشام داخل المدرسه كما طلب منها ثواني ورن موبايل رغد فرأت اسم هشام علي شاشة الموبايل فردت عليه : الو يا هشام
هشام : ايوة يا رغد اخرجي انا واقف قدام المدرسه اهوه
وخرجت رغد وذهبوا هما الاثنان معا الي المنزل
_______________________________
تاني يوم كان هشام ورغد قاعدين مع بعض بيذاكروا بعد المدرسه في منزل رغد
هشام : بس يا ستي كده خلصنا فهمتي المعادله
رغد : ياااااه ده انت المفروض يا بني تشتغل مدرس
هشام : جالي عروض كتيير بس انا برفض
رغد : ههههههه لا والنبي
هشام : هههههههههه وبعدين يا قمرايه انتي انا مقدرش اشرح لحد غيرك انتي
رغد صدمت من كلامه وحست انها فرحانه ونفس الوقت مصدومة : ايييه اشمعنا يعني
هشام : ايه يا بنتي مالك اتخضيتي كده ليييه ....انا بقولك مينفعش علشان انا مش هسمح لحد ياخد وقتي غيرك انتي يعني يا ستي بالعربي كده عطليني براحتك يا رغودتي
حست رغد ان قلبها بيدق دقات سريعه بسرعه وبعد كده هدي كانت اول مرة تحس بكده معرفتش ترد عليه تقولوا ايييه
هشام : ايييه ده انتي شكلك فصلتي خاااالص خلاص يلا خشي نامي علشان تعرفي تصحي بدري
رغد : اه ماشي لاني فعلا حاسه اني عايزة انام
هشام : خلاص ماشي بس ننام علطول ها ‏‎
رغد : ههههه حاضر
هشام وهو يقوم ليتوجه الي الباب : يلا بقي تصبحي علي خير
رغد : وانت من اهله
اغلقت رغد الباب وذهبت الي غرفتها واغلقت الباب ورائها
جلست رغد علي سريرها وبدأ تفكر في هشام حتي غلب عليها النوم
بعد دقائق دق جرس باب منزل رغد ذهبت جميلة ( والدة رغد ) لتفتح الباب
جميله : هشام ..خير يا حبيبي في حاجة ..رغد دخلت تنام
هشام : لا يا طنط انا كنت عايزك انتي الحقيقة كنت عايز اتكلم معاكي شويه
جميله بدهشه : انا ...طيب اتفضل يا حبيبي
هشام : ................ ...
جميلة : ...................
_______________________________
وعدت الايام وبدأت رغد وهشام يهتموا بالمذاكرة اكثر علشان الامتحانات ولكن رغد مع هذه كانت تلفت نظرها تصرفات هشام معها
جاء اخر يوم في الامتحانات
هشام : ها عملتي ايه طمنيني
رغد بحزن : للاسف ‏‎
هشام : ايه في اييييه خييير
رغد بضحك جااامد جدا : حليت كويس الحمدلله الامتحان كان سهل اووووي
هشام : يخربيتك خضتيني
رغد : ههههههههههه يعني بزمتك يبقي اللي بيذاكرلي استاذ هشام بنفسه ومش عايزني احل كويس
هشام وهو يرفع لياقه قميصه ( يعني بتناكه ‏‎ ) : طبعا طبعا يا بنتي ههههه
رغد : لا والله هههههه.... المهم هتروح فرح اخت سلمي
هشام : وانا مالي انا
رغد : هي قالتلي اعزمك وهتزعل لو مروحتش
هشام : اممممممم انا ممكن اروح بس علشان حاجة واحدة بس
رغد : ايه هي بقي
هشام : علشان انتي هتروحي فلازم اكون معاكي
سرحت رغد في كلامه لثواني
هشام : اييييه .. نحن هنا
رغد : ها
هشام : ايييه ايه اللي واخد عقلك يا جميل
رغد : لا ولا حاجة ....يلا علشان نروح
هشام :يلا
_______________________________ في غرفه هشام
هشام بيتكلم مع واحد صاحبه في التليفون
هشام : مش عارف اعمل ايه ...بحبها اووووي
عمار : طب ما تقولها يا هشام
( عمار صاحب هشام اووووي هو اكبر منه بسنه،، عمار كان جار هشام ورغد في نفس الشارع بتاعهم ،، عمار اقل وسامه من هشام عينيه لونها اسود وشعر اسود ،، عمار عايش في السعوديه مع باباه ومامته بقاله ظ£سنين ،،، )
هشام : ما ينفعش دلوقتي يا عمار انا لسه بدرس وهي كمان انا لسه بدري عليا اووووي
عمار : طب قولها بس حتي تبقي عارفه انك بتحبها
هشام : لا لا مش هينفع دلوقتي خااالص علشان ما تفتكرش اني بضحك عليها او زي الشباب بتوع اليومين دول
عمار : خلاص يا عم براحتك ربنا يوفقك يا حبيبي وياااارب يسعدك في حياتك
هشام : تسلم يا حبيبي ربنا يخليك ليا ....وانت ايه مفيش حاجة كده
عمار : حاجة زي ايه
هشام : ده انا بقول عليك بتفهمها وهي طايرة
عمار : لا يا اخويا معلش اعتبرني غبي المرادي وفهمني
هشام : يعني لسه محبتش يا غبي
عمار بتردد : اه لا اه لا
هشام : اه ولا لا ما ترسيلك علي حل
عمار : لا حب اييييه يا بني بلا وجع دماغ
هشام : اه صحيح انا نسيت انك عمار عقد ...حياتك كلها معقده وعمرك في حياتك ما حبيت اسف يا صاحبي هههههه
عمار : خلاص ماشي غور يااض يلا
هشام : خلاص خلاص اهدا كده
عمار : امشي يلا علشان الحق نام علشان عندي كليه الصبح انتوا عندكوا خدتوا اجازة نص السنه بتاعتكوا دي
هشام : ماشي يا اخويا يلا عاوز حاجة
عمار : سلامتك يا كبير
هشام : سلام يسطا
عمار : سلام يا معلم ههههههه
_______________________________
وجيه يوم فرح ميرنا اخت سلمي ‏‎

استنوا بقي البارت اللي جاي وهتعرفوا ايه اللي هيحصل في الفرح
يا تري هشام هيعترف لرغد بحبه ؟؟
يا تري رغد حبت هشام ولا لا ؟؟