قصص قصيرة جدا ممتعة 2016 short stories الحلقة الاول الشخصيات ريتاج : البطله مهندسه ديكور شطره جدا مشهوره بأدبها عمرها مكلمت ولد مشغوله
بشغلها وبس ( ياتري الحكايه حدوم علي كده ) عمرها مخبت علي مامتها حاجه
امير : البطل مهندس ديكور شاطر جدا برده مؤدب جدا محترم ولسه مرتبطش
نرمين : ام ريتاج بتحبها جدا لأنها بنتها الوحيده بتخاف علي بنتها مهتمه بيها جدا
احمد : ابو ريتاج دكتور مشهور بيحب بنته وبيخاف عليها
بس بتجيله سفريات كتير بحكم مهنته
سميه : ام امير مشغوله عنه جدا نقدر نقول انها نادرا مبتعد مع ابنها
علطول مشغوله بتشتغل صحفيه والشغل وخدها جامد جدا
كامل : ابو امير عكس الام تماما بيخاف عليه جدا وهو شغال مهندس معماري
برغم شغله ممكن يعد يسمع ابنه 24 ساعه مبيملش ابدا منه
الاصدقاء
شيماء : صحبه ريتاج الانتيم مبيخبوش علي بعض حاجه زي الاخوات واكتر وبتشتغل معاها
باسل : اخو شيماء وهي شيماء بتعتبر اخوها زي الاب لأن ابوهم متوفي
وهو لسه مرتبطش
ريهام : صحبه شيماء وريتاج ومحترمه ومؤدبه جدا
نور : صاحب امير وزيه برده بس شغال مذيع
البارت 1
تصحي ريتاج الصبح الساعه7
عشان تروح شركتها
ريتاج : صباح الخير يانرمين( متعوده علي مامتها )
نرمين: صباح الخير ياحبيبتي اللي اللي مصحيكي بدري كده
ريتاج : ابدا ياماما اصل ورانا شغل كتير اوي في الشركه
عشان كده لازم انزل
نرمين: انا بجد مش عارفه اقولك ايه اللي زيك وفي سنك
عمرهم ميفكروا في الشغل بالطريقه دي
ريتاج : حنعيده تاني منا يوم متخرجت سؤالتكم وقلتوا
يابنتي مستقبلك وشوفيه
خلاص جايه تتكلمي دلوقتي وشركتي بقالها سنه
لا لا مش معقول
سبيني انزل بقي
نرمين: طب ممكن تعدي شويه عشان انا عايزاكي
ريتاج : ياماما ياماما خلاص خلاص عايزة انزل
لما اجي لما اجي
نرمين( بغضب) : قلت استني
ريتاج * اوبه هي وصلت للجد * حاضر ياماما
واعدوا يتكلموا
نرمين: بصي بقي انا معنديش مانع انك تشتغلي بس في حاجات اهم
ريتاج : هي بدأت كده قصدك ايه
نرمين : بصي ياحبيبتي بصراحه نفسي افرح بيكي
ريتاج: قصدك ايه ياماما
نرمين : عيب بقي انتي ذكيه في كل حاجه
جايه في دي وتسألي
ريتاج : اه قصدك الجواز
نرمين : عليكي نور
ريتاج ( قامت عند باب الشقه ) : بصي ياماما الموضوع ده نهائي عندي
انا مش ورايا غير الشغل وبس ارجوكي انا لو جه
حد يتقدميلي انا اكيد مش حمانع
انما كلام في الموضوع ده لأ
عن اذنك ياماما
ومشت ولا كلمه بعد كده
الام : ربنا يهديكي
ووصلت الشركه
شركه ( النور والامل )
الكل وقف
امل( السكرتيرة ) : اهلا يافندم المكان نور
ريتاج : اهلا اهلا ابعتيلي قهوتي علي المكتب
ودخلت ريتاج علي مكتبها دغري
وهي في المكتب
جالها تليفون
ريتاج : الوايوة يافندم
الشخص: لوسمحتي ممكن تحديي ميعاد عشان
اجي اتفق مع حضرتك لتصاميم يكور
ريتاج : شور يافندم تحب تيجي امتي
الشخص: انا بصراحه مسافر النهارده
وكنت عايز اجي الساعه 2 ينفع
ريتاج : شور يافندم تنور في اي وقت
المهم خلصت تيلفونها
والباب خبط
ريتاج : ادخلي يا امل
خالد : ومينفعش انا يعني
ريتاج : استاذ خالد اتفضل
( خالد ) : ده بيشتغل مع ريتاج
برغم ان ريتاج صحبه لشركه
انما هي مش بتفرقبين حد
كلهم واحد
ريتاج : ايه اللي جايبك المكتب
ثانيا انت جايب القهوة ليه بنفسك امال امل راحت فين
خالد: انا اللي قلتلها
ريتاج : طب وايه سبب تشريفك لمكتبي
خالد: قلت اقولك صباح الخير يعني
ولا بلاش
ريتاج : بلاش ايه لأ صباح النور
وبعدين في اي خبار عن الشغل
خالد : لأ ياستي
ريتاج : طيب قلت صباح الخير يبقي خلاص اتفضل روح مكتبك
خالد: ممكن اسألك سؤال قبل ما امشي
ريتاج: اتفضل خلص ورايا شغل
خالد: هو انتي مش بتتكلمي غير في الشغل وبس
ريتاج ( بأستفهام ) : افندم قصدك ايه
خالد: يعني انتي لازم تبقي بتتضحكي
وبتهزري وتبقي فري كده مش علطول شغل
ريتاج ( بعصبيه بسيطه ) : من فضلك لو حتتكلم في الشغل
يبقي ماشي غير كده يبقي تتفضل علي مكتبك
خالد: انتي مفكره كده صح ده اكبر غلط اللي انتي بتعمليه ده
بجد انتي محسساني اني بتكلم مع وحده كبيره مش ريتاج
ريتاج: خالد من فضلك روح مكتبك بالذوق
خرج خالد من مكتب ريتاج وهو مدايق جدا منها
ومن معاملتها ليه بالشكل ده ولكل الشركه
ريتاج في نفسها
( هل انا كده صح هل انا غلط انا بجد مش بفكر في حاجه تانيه غير
الشغل طب وايه تاني غيره )
ويقطع حبل افكارها تليفونها بيرن
ريتاج بتبص اده ده بابا
ريتاج: هاي بابا ازيك عامل ايه
احمد : ازيك انتي عامله ايه ياحبيبتي
انتي وحشاني اوي اخبار الشركه ايه عارفه تمشيها ولا ايه
ريتاج : اكيد يابابا المهم انت فين دلوقتي
احمد : انا في المانيا
ريتاج ( بخضه ) : وبتعمل ايه هناك انت كنت في سويسرا
ومفروض انك راجع الاسبوع الجاي
احمد : ياحبيبتي مش بأيدي كان في مؤتمر طبي هناك
وكنت لازم احضره
ريتاج ( بدموع بسيطه) : يعني ايه حتغيب تاني
انا بقالي 4 شهور مش شيفاك حستني تاني
احمد :ياحبيبتي بلاش عياط يعني هو بأيدي اني انزل ومنزلتش
مش بأيدي صدقيني
ريتاج: لأ بايدك بأديك انك تنزل تشوفني
تشوف شركه بنتك الوحيده
احمد : ياحبيبتي انا مش سايبك لوحدك انتي معاكي
شيماء ومعاكي خالد ومعاكي ناس كتير بيسندوكي
ريتاج : كلهم مش حيملوا الفراغ اللي جوايا انت الوحيد
الي تقدر تعمل كده عشان انت بابا
احمد : يحببتي بلاش ارجوكي
ريتاج : ماشي يابابا
والباب خبط
ريتاج : سلام دلوقتي في حد جيلي
وقفلت
ريتاج : ادخل
دخلت شيماء
ريتاج : هاي شيمو ازيك
شيمو : انا كويسه انتي مال صوتك
ريتاج اعدت علي الكرسي
وخدت نفس عميق
ريتاج : اصل بابا حيتأخر كمان شهرين
شيمو : متزعليش اوي كده انتي عارفه اونكل احمد
بيسافر كتير
ريتاج: انا بحاول اتقبل الموقف بس خلاص تعبت
شيمو : خلاص بقي
ريتاج : طب كونتي عايزة ايه
شيمو : انا جايه اقولك انتي ازاي تكلمي خالد كده
الراجل زعلان بره
ريتاج : وانتي جايه بقه تكلميني عنه وانتي مالك بيه اصلا
شيمو: اولا ده صديقنا في الشغل عادي يعني
ريتاج : دي طرقتي بقي اللي عجبه عجبه
اللي مش عجبه هو حر
شيمو : انتي ليه بتعملي كده ليه مش بتبقي فري
انتي لسه شابه مينفعش كده
ريتاج : يعني انا عشان شديده في شغلي ابقي غلط
شيمو : اكيد غلط ياحبيبتي الشغل مش كده
ريتاج : وانا دايقتكوا في حاجه
شيمو : احنا زعلنين عشانك
ريتاج: انا كويسه في ايه يعني
شيمو : انتي حتضحكي علينا ولا علي نفسك
انتي ليه مش عايزة تواجهي الواقع وانك في يوم
حتحبي وتتجوزي
ريتاج : وايه دخل ده في الشغل
شيمو : عشان انتي بتحاولي تشغلي نفسك بالشغل
عشان متفكريش في الكلام ده بس يا جوجو ده واقع جي جي
ريتاج (بصوت مليء بالضعف) : يعني اعمل ايه
بجداسكتي ياشيمو كفايه عليا الشغل ومشاكله
شيمو: ماشي علي العموم مستر طارق عميل الاسبوع
اللفات عايز يجي الساعه 2 عشان يستلم التصميمات
ريتاج : لالا بلاش انا جيلي عميل مستعجل اتصلي بمستر طارق
واجلي الميعاد لبكره
شيمو : بس ..
ريتاج : خلاص زي مبقولك اعملي اوكي
وراحت شيماء اجلت الميعاد مع مستر طارق
وريتاج خلصت شغلها وروحت
ياريت تعملوا منشن لصحابكم عشان يتابعوا القصه من اولها
بشغلها وبس ( ياتري الحكايه حدوم علي كده ) عمرها مخبت علي مامتها حاجه
امير : البطل مهندس ديكور شاطر جدا برده مؤدب جدا محترم ولسه مرتبطش
نرمين : ام ريتاج بتحبها جدا لأنها بنتها الوحيده بتخاف علي بنتها مهتمه بيها جدا
احمد : ابو ريتاج دكتور مشهور بيحب بنته وبيخاف عليها
بس بتجيله سفريات كتير بحكم مهنته
سميه : ام امير مشغوله عنه جدا نقدر نقول انها نادرا مبتعد مع ابنها
علطول مشغوله بتشتغل صحفيه والشغل وخدها جامد جدا
كامل : ابو امير عكس الام تماما بيخاف عليه جدا وهو شغال مهندس معماري
برغم شغله ممكن يعد يسمع ابنه 24 ساعه مبيملش ابدا منه
الاصدقاء
شيماء : صحبه ريتاج الانتيم مبيخبوش علي بعض حاجه زي الاخوات واكتر وبتشتغل معاها
باسل : اخو شيماء وهي شيماء بتعتبر اخوها زي الاب لأن ابوهم متوفي
وهو لسه مرتبطش
ريهام : صحبه شيماء وريتاج ومحترمه ومؤدبه جدا
نور : صاحب امير وزيه برده بس شغال مذيع
البارت 1
تصحي ريتاج الصبح الساعه7
عشان تروح شركتها
ريتاج : صباح الخير يانرمين( متعوده علي مامتها )
نرمين: صباح الخير ياحبيبتي اللي اللي مصحيكي بدري كده
ريتاج : ابدا ياماما اصل ورانا شغل كتير اوي في الشركه
عشان كده لازم انزل
نرمين: انا بجد مش عارفه اقولك ايه اللي زيك وفي سنك
عمرهم ميفكروا في الشغل بالطريقه دي
ريتاج : حنعيده تاني منا يوم متخرجت سؤالتكم وقلتوا
يابنتي مستقبلك وشوفيه
خلاص جايه تتكلمي دلوقتي وشركتي بقالها سنه
لا لا مش معقول
سبيني انزل بقي
نرمين: طب ممكن تعدي شويه عشان انا عايزاكي
ريتاج : ياماما ياماما خلاص خلاص عايزة انزل
لما اجي لما اجي
نرمين( بغضب) : قلت استني
ريتاج * اوبه هي وصلت للجد * حاضر ياماما
واعدوا يتكلموا
نرمين: بصي بقي انا معنديش مانع انك تشتغلي بس في حاجات اهم
ريتاج : هي بدأت كده قصدك ايه
نرمين : بصي ياحبيبتي بصراحه نفسي افرح بيكي
ريتاج: قصدك ايه ياماما
نرمين : عيب بقي انتي ذكيه في كل حاجه
جايه في دي وتسألي
ريتاج : اه قصدك الجواز
نرمين : عليكي نور
ريتاج ( قامت عند باب الشقه ) : بصي ياماما الموضوع ده نهائي عندي
انا مش ورايا غير الشغل وبس ارجوكي انا لو جه
حد يتقدميلي انا اكيد مش حمانع
انما كلام في الموضوع ده لأ
عن اذنك ياماما
ومشت ولا كلمه بعد كده
الام : ربنا يهديكي
ووصلت الشركه
شركه ( النور والامل )
الكل وقف
امل( السكرتيرة ) : اهلا يافندم المكان نور
ريتاج : اهلا اهلا ابعتيلي قهوتي علي المكتب
ودخلت ريتاج علي مكتبها دغري
وهي في المكتب
جالها تليفون
ريتاج : الوايوة يافندم
الشخص: لوسمحتي ممكن تحديي ميعاد عشان
اجي اتفق مع حضرتك لتصاميم يكور
ريتاج : شور يافندم تحب تيجي امتي
الشخص: انا بصراحه مسافر النهارده
وكنت عايز اجي الساعه 2 ينفع
ريتاج : شور يافندم تنور في اي وقت
المهم خلصت تيلفونها
والباب خبط
ريتاج : ادخلي يا امل
خالد : ومينفعش انا يعني
ريتاج : استاذ خالد اتفضل
( خالد ) : ده بيشتغل مع ريتاج
برغم ان ريتاج صحبه لشركه
انما هي مش بتفرقبين حد
كلهم واحد
ريتاج : ايه اللي جايبك المكتب
ثانيا انت جايب القهوة ليه بنفسك امال امل راحت فين
خالد: انا اللي قلتلها
ريتاج : طب وايه سبب تشريفك لمكتبي
خالد: قلت اقولك صباح الخير يعني
ولا بلاش
ريتاج : بلاش ايه لأ صباح النور
وبعدين في اي خبار عن الشغل
خالد : لأ ياستي
ريتاج : طيب قلت صباح الخير يبقي خلاص اتفضل روح مكتبك
خالد: ممكن اسألك سؤال قبل ما امشي
ريتاج: اتفضل خلص ورايا شغل
خالد: هو انتي مش بتتكلمي غير في الشغل وبس
ريتاج ( بأستفهام ) : افندم قصدك ايه
خالد: يعني انتي لازم تبقي بتتضحكي
وبتهزري وتبقي فري كده مش علطول شغل
ريتاج ( بعصبيه بسيطه ) : من فضلك لو حتتكلم في الشغل
يبقي ماشي غير كده يبقي تتفضل علي مكتبك
خالد: انتي مفكره كده صح ده اكبر غلط اللي انتي بتعمليه ده
بجد انتي محسساني اني بتكلم مع وحده كبيره مش ريتاج
ريتاج: خالد من فضلك روح مكتبك بالذوق
خرج خالد من مكتب ريتاج وهو مدايق جدا منها
ومن معاملتها ليه بالشكل ده ولكل الشركه
ريتاج في نفسها
( هل انا كده صح هل انا غلط انا بجد مش بفكر في حاجه تانيه غير
الشغل طب وايه تاني غيره )
ويقطع حبل افكارها تليفونها بيرن
ريتاج بتبص اده ده بابا
ريتاج: هاي بابا ازيك عامل ايه
احمد : ازيك انتي عامله ايه ياحبيبتي
انتي وحشاني اوي اخبار الشركه ايه عارفه تمشيها ولا ايه
ريتاج : اكيد يابابا المهم انت فين دلوقتي
احمد : انا في المانيا
ريتاج ( بخضه ) : وبتعمل ايه هناك انت كنت في سويسرا
ومفروض انك راجع الاسبوع الجاي
احمد : ياحبيبتي مش بأيدي كان في مؤتمر طبي هناك
وكنت لازم احضره
ريتاج ( بدموع بسيطه) : يعني ايه حتغيب تاني
انا بقالي 4 شهور مش شيفاك حستني تاني
احمد :ياحبيبتي بلاش عياط يعني هو بأيدي اني انزل ومنزلتش
مش بأيدي صدقيني
ريتاج: لأ بايدك بأديك انك تنزل تشوفني
تشوف شركه بنتك الوحيده
احمد : ياحبيبتي انا مش سايبك لوحدك انتي معاكي
شيماء ومعاكي خالد ومعاكي ناس كتير بيسندوكي
ريتاج : كلهم مش حيملوا الفراغ اللي جوايا انت الوحيد
الي تقدر تعمل كده عشان انت بابا
احمد : يحببتي بلاش ارجوكي
ريتاج : ماشي يابابا
والباب خبط
ريتاج : سلام دلوقتي في حد جيلي
وقفلت
ريتاج : ادخل
دخلت شيماء
ريتاج : هاي شيمو ازيك
شيمو : انا كويسه انتي مال صوتك
ريتاج اعدت علي الكرسي
وخدت نفس عميق
ريتاج : اصل بابا حيتأخر كمان شهرين
شيمو : متزعليش اوي كده انتي عارفه اونكل احمد
بيسافر كتير
ريتاج: انا بحاول اتقبل الموقف بس خلاص تعبت
شيمو : خلاص بقي
ريتاج : طب كونتي عايزة ايه
شيمو : انا جايه اقولك انتي ازاي تكلمي خالد كده
الراجل زعلان بره
ريتاج : وانتي جايه بقه تكلميني عنه وانتي مالك بيه اصلا
شيمو: اولا ده صديقنا في الشغل عادي يعني
ريتاج : دي طرقتي بقي اللي عجبه عجبه
اللي مش عجبه هو حر
شيمو : انتي ليه بتعملي كده ليه مش بتبقي فري
انتي لسه شابه مينفعش كده
ريتاج : يعني انا عشان شديده في شغلي ابقي غلط
شيمو : اكيد غلط ياحبيبتي الشغل مش كده
ريتاج : وانا دايقتكوا في حاجه
شيمو : احنا زعلنين عشانك
ريتاج: انا كويسه في ايه يعني
شيمو : انتي حتضحكي علينا ولا علي نفسك
انتي ليه مش عايزة تواجهي الواقع وانك في يوم
حتحبي وتتجوزي
ريتاج : وايه دخل ده في الشغل
شيمو : عشان انتي بتحاولي تشغلي نفسك بالشغل
عشان متفكريش في الكلام ده بس يا جوجو ده واقع جي جي
ريتاج (بصوت مليء بالضعف) : يعني اعمل ايه
بجداسكتي ياشيمو كفايه عليا الشغل ومشاكله
شيمو: ماشي علي العموم مستر طارق عميل الاسبوع
اللفات عايز يجي الساعه 2 عشان يستلم التصميمات
ريتاج : لالا بلاش انا جيلي عميل مستعجل اتصلي بمستر طارق
واجلي الميعاد لبكره
شيمو : بس ..
ريتاج : خلاص زي مبقولك اعملي اوكي
وراحت شيماء اجلت الميعاد مع مستر طارق
وريتاج خلصت شغلها وروحت
ياريت تعملوا منشن لصحابكم عشان يتابعوا القصه من اولها